Rozliczanie projektu. Jak podejść do tematu wynagrodzeń, by wykonawca i zleceniodawca byli zadowoleni ze współpracy, pomimo ograniczeń finansowych

Nastał ten dzień, w którym wreszcie czujesz się gotowy! Masz motywację do działania, a nawet całą strategię marki. Zostało tylko jedno do zrobienia: wybrać projektanta do współpracy. Znaleźć kogoś, kto pomoże Ci stworzyć stronę internetową, logo i inne materiały promocyjne. I wtedy otrzymujesz jedną, dwie, dziesięć ofert… i zaczynasz się zastanawiać, czy aby na pewno na to wszystko Cię stać i czy rzeczywiście potrzebujesz tych wszystkich rzeczy już teraz.

Brzmi znajomo?

Ile razy zdarzyło Ci się otrzymać ofertę od polecanego designera, ale okazało się, że masz za mały budżet? Oczywiście skorzystanie z wiedzy i doświadczenia oraz umiejętności kosztuje, na pewno to wiesz. Cena idzie w parze ze skutecznym procesem, dobrą jakością i wymaganą wartością.

Na szczęście istnieje kilka rozwiązań problemów związanych z finansowaniem narzędzi, materiałów i zasobów ludzkich, niezbędnych do zaistnienia w mediach internetowych.

Odroczenie płatności

Czas pandemii pokazał, że przedsiębiorcy są gotowi pójść na takie porozumienie. Przelew z wynagrodzeniem za wykonaną usługę można odroczyć na dogodny dla obu stron termin.

Pamiętaj jednak, aby nie odwlekać przelewu w nieskończoność. Powinieneś trzymać się ustalonych w tym przypadku zasad, aby nie stracić partnera biznesowego i kolejnych szans współpracy. W końcu jeżeli grafik-przedsiębiorca poszedł Ci na rękę… to nie ma co tu wiele mówić. Taka osoba to skarb. Nie tylko dlatego, że wierzy w Twój projekt, ale także dlatego, że skoro idzie na taki układ, najwyraźniej wie jak zarządzać finansami i odroczenie płatności nie jest dla niej problemem. Po prostu zna się na swojej pracy.

Rozłożenie płatności na raty

Wynagrodzenie za wykonane zlecenie można oczywiście także podzielić na raty. Jest to sposób na odroczenie pełnej płatności, ale w innej formule, bo w częściach. Konkretne terminy określą, do którego dnia miesiąca i w jakiej kwocie musisz dokonać płatności.

Jest to opcja, dzięki której spłacisz swój dług wobec wykonawcy w znacznie mniej odczuwalny przez Twój portfel sposób, szczególnie w przypadku sporej kwoty ogólnej. Wysokość rat również określona powinna zostać w umowie.

Dodatkowy plus jest taki, że w międzyczasie Twój biznes zdąży w ciągu miesiąca zarobić na spłatę tej należności. Jeżeli kiedykolwiek wcześniej zdarzyło Ci się już wziąć np. sprzęt na raty lub w formie umowy leasingowej, na pewno znasz zasady.

Rozliczenie za wykonywanie projektu etapami

Są pewne projekty, za które bez problemu można rozliczać się etapami. Dotyczy to w szczególności elementów identyfikacji wizualnej oraz stron internetowych. Kroki milowe dodatkowo pokazują postępy nad pracami oraz dostarczają informacji na temat tego, ile faktycznej wartości w trakcie i po ich realizacji otrzymujesz (np. po jakimś czasie masz już gotowy projekt graficzny swojego bloga, a zatem coś, co do tej pory istniało jedynie jako idea, staje się rzeczywistością, widzisz ile już za Tobą i ile jeszcze przed Tobą).

Zaletą tej możliwości jest również to, że z o wiele większą precyzją możesz zarządzać swoim budżetem. Poza tym, jeśli umowa nie uwzględnia dodatkowych terminów, możesz jedną część projektu zrealizować od razu, a drugą w momencie, gdy finansowo poczujesz się pewnie lub uznasz, że efekty dotychczasowej pracy Ci się zwróciły. Często okazuje się, że dotychczasowe działania okazały się owocne, a projekt warto doprowadzić do końca… albo nawet wzbogacić o dodatkowe funkcjonalności na kolejnym etapie!

Wdrożenie pierwszego etapu może w rezultacie skutkować tym, że projekt zacznie generować zyski. Przykład? Aplikacja, nawet jeżeli wdrożona częściowo, już pracuje i “na siebie” zarabia!


Czy zmagasz się obecnie z budżetowymi dylematami? A może skorzystałeś już z którejś z omówionych przeze mnie opcji i jesteś w stanie potwierdzić pozytywne aspekty takich współprac? Napisz do mnie, jeżeli ten temat jest w jakiś sposób Ci bliski. Ciekawi mnie Twoja opinia w tej kwestii.

Pamiętaj – zawsze istnieje rozwiązanie. Musisz jedynie dotrzeć do odpowiednich ludzi i przedstawić swój problem. Nie bój się pytać o ceny oraz opcje rozliczenia za projekt. Każdy, komu zależy na kliencie i realizacji satysfakcjonujących projektów, z pewnością postara się wyjść Ci na przeciw.


Ilustracje do tekstu: fauxels z Pexels.

Dodaj komentarz