Postanowienia noworoczne dla Twojego biznesu, które możesz zrealizować

Nowy Rok. Z człowieka wylewają się pokłady motywacji i wielkich nadziei na lepsze, czasem na naprawienie tego, co w ubiegłym nie wyszło. Czas refleksji, przyglądania się sobie i… swojej pracy.

Jeżeli czujesz, że jest w Tobie teraz dużo optymizmu i chęci na zmiany, warto to wykorzystać! Istnieje co najmniej kilka rzeczy, które możesz dla swoich startupowych pomysłów oraz biznesowych projektów zrobić w ciągu najbliższych miesięcy. Bez względu na to, czy zajmiesz się nimi na dużą czy małą skalę, na pewno przyniosą pozytywne efekty – w końcu kluczem do sukcesu jest działanie.

Wszystko, co odkładane „na później”

Zanim przejdę do wymienienia moich propozycji, postaraj się przyjrzeć swojej liście spraw odkładanych w nieskończoność, w efekcie nigdy niezrealizowanych lub przerwanych w trakcie. Wypisz je wszystkie! Co się stało, że zostały zaniechane? Czy faktycznie są istotne? A może szkoda na nie czasu? Może dostrzegasz jakiś problem do rozwiązania?

Jedną z największych „przekładanych” w moim przypadku było zaktualizowanie portfolio i opisanie moich ulubionych prac. Udało mi się to jednak dokonać pod sam koniec 2019 roku i jestem z tego ogromnie dumna. Wreszcie stworzyłam wzory do tworzenia case-studies, mniejszy problem sprawia mi atrakcyjne przygotowanie formatek wizualizacyjnych. Wcześniej bardzo mi to ciążyło – a teraz z ogromną ulgą mogę śmiało dodawać kolejne realizacje.

Do planowania wybieram zarówno kalendarz papierowy, jak i tablice wirtualne, np. Trello. O najważniejszych sprawach przypominają mi także kwadratowe karteczki, a dzięki Google Calendar nigdy nie umkną mi ważne spotkania i wydarzenia. Jeżeli interesuje Cię skuteczne działanie i chcesz wypracować własne metody, koniecznie skorzystaj z Metody Tęczówki!

Czasami trzeba po prostu przysiąść do sprawy i zrobić to, co jest do zrobienia. Nie zastanawiając się zbyt długo i nie przypisując do tego wyższej filozofii. Nad odświeżeniem portfolio i strony Twinberry pracowałam od połowy września. Małymi krokami do celu… i udało się!

Co możesz zrobić dla swojego biznesu w tym roku?

  • Zaktualizuj swoją stronę internetową… lub pomyśl o nowej

Już kiedyś o tym pisałam, ale będę podkreślać to wielokrotnie: nie ma nic gorszego od zaniedbanej strony lub dopuszczenia do tego, by wyglądała na opuszczoną. Zaktualizuj WordPress’a (lub jakikolwiek CMS, na jakim istnieje), niezbędne wtyczki oraz sprawdź, czy wszystko działa poprawnie – w tym istotne formularze kontaktowe.

Przemyśl również, czy nie warto przepisać na nowo niektórych tekstów marketingowych, jakie się na niej znajdują. Dotyczy to również historii firmy, działów „o mnie”/”o nas”, „współpraca”, „oferta”…

Podchodząc do tego zadania zapoznaj się przy okazji ze statystykami swojej strony. To także dobra okazja do zrobienia testów A/B w celu poprawienia konwersji i wyświetleń.

Swoją drogą, kiedy ostatni raz zaglądałeś do Google Analytics, Hotjara, FullStory?

  • Uporządkuj wizualną prezentację swojej marki

Spójność wizualna jest istotna zawsze, a jeżeli publikujesz w Sieci dość często i zależy Ci na pozytywnym odbiorze swojego (i całej firmy) wizerunku, jej ważność rośnie. W przypadku dopiero powstawających marek (gdy nie ma budżetu na stworzenie całej, profesjonalnej identyfikacji), wystarczy chociażby konsekwencja w kolorach i czcionkach.

Zadbaj w tym roku o formatki do social mediów, prezentacje, a nawet wizytówki. Niech to wszystko będzie logiczne i czytelne w odbiorze. Z doświadczenia wiem, jak trudno przywrócić w tej kwestii porządek. To z pozoru nieważna błahostka, ale im bardziej zaniedbana i zapomniana, tym trudniejsza w okiełznaniu.

  • Sprawdź, czy masz porządki w plikach i czy trzymasz te najważniejsze w bezpiecznym miejscu

Do przechowywania dokumentów używam OneDrive’a, iCloude Drive’a oraz (chociaż dużo rzadziej) Dropbox’a. Wiem, że moje pliki są tam bezpieczne i w razie awarii sprzętu komputerowego, łatwe do odzyskania.

Trzymaj w folderach porządek – jeżeli nie jest to Twoim nawykiem, warto go wypracować w 2020. Przejrzyj zawartość swoich dysków, usuń co zbędne, przesuń co niezbędne. Nie zostawiaj niczego, co w opisie brzmiałoby niejednoznacznie.

  • Stwórz listę wydarzeń, na których chcesz się pojawić… lub nawet coś powiedzieć

Niekoniecznie mam tu na myśli networking. Po prostu zastanów się, na jakie wydarzenia branżowe masz ochotę wybrać się w tym roku. Dlaczego? Zawsze warto poszukiwać dróg do nowych źródeł wiedzy.

Pomyśl także o połączeniu tego z… marketingiem. Przygotuj przemówienie, które wygłosisz albo warsztaty, jakie poprowadzisz. Na pewno zwiększy to Twoje zasięgi – i to całkiem niewielkim kosztem. Wychodzenie ze strefy komfortu raz na jakiś czas może okazać się opłacalne!

  • Odśwież kontakt ze swoimi klientami

To jest coś, co w ubiegłym roku mnie bardzo zaskoczyło – a gdybym wiedziała wcześniej o pozytywnych efektach tej akcji, na pewno podjęłabym się jej o wiele wcześniej.

Nowi klienci są równie cenni jak i ci, z którymi udało się już zrealizować kilka udanych, satysfakcjonujących projektów. Jeżeli pracowało się z nimi bardzo dobrze, koniecznie odnów kontakt. Zapytaj, jak działa ich produkt, czy są zadowoleni, czy nie potrzebują usprawnień.

Przy okazji możesz poprosić o referencje, jeżeli nie zrobiłeś tego jeszcze do tej pory! Koniecznie uzupełnij nimi swoją stronę internetową. Przypomną o Twojej wartości… i dadzą znać o niej innym.

Nie zapominaj o swojej liście „na później” i miej ją pod kontrolą

Czy wykonałeś ćwiczenie z początku tego wpisu? Jeżeli je pominąłeś, spróbuj do niego podejść. Wybierz z tej listy coś, co było odkładane zdecydowanie za długo… i zacznij pracować nad planem realizacji.

Dobrze jest wybrać na początek coś małego, na przykład coś możliwego do zrobienia w tydzień lub miesiąc. Zobaczysz, że osiągnięcie tego celu da pozytywnego kopa na więcej!


Jaki będzie Twój 2020? Czy uznasz go za warty zapamiętania? Trudne pytanie. Oczywiście nie na wszystko masz wpływ – na przykład, nie da się zapanować nad innymi ludźmi. Nie marginalizuj jednak swojego wkładu, podejmowanych prób. Nie zapominaj również o równowadze pomiędzy pracą, życiem rodzinnym i hobby, chwilą dla siebie.

Życzę Ci odwagi w braniu spraw w swoje ręce, bez względu na dziedzinę. Nie daj się przy tym zwariować. Pomału, do przodu!


Ilustracja do tekstu: © Marten Bjork, Unsplash

Dodaj komentarz